Is een elektrische fiets wat voor jou?

Fietsen was nog nooit zo makkelijk. Ik refereer hier natuurlijk aan de elektrische fiets, bijvoorbeeld een Riese Muller e bike. Riese Muller is maar één van vele merken dat tegenwoordig groot verkoopt met elektrische fietsen. Iedereen wil zo’n ding. Dus vraag jij je af; is dit het waard? Is het gevaarlijk? En waarom zou je eigenlijk, zo’n elektrische fiets? Lees gauw mee voor alles over hét vervoersmiddel van het moment. 

De basics

Elektrische fietsen zitten ergens tussen brommers en fietsen in, maar voor alle legale en verkeersrechtelijke dingen vallen ze onder de paraplu ‘fiets’. Ze rijden dus op het fietspad, mogen niet op de weg, je hoeft geen helm op en ook geen extra rijbewijs te hebben om er een te besturen. Waarom een elektrische fiets dan weer een beetje op een motor lijkt, is omdat er een motorisch-achtige aandrijving aan het achterwiel wordt bevestigd. Deze krijgt zijn elektriciteit van een batterij die onder de pakkendrager zit. De aandrijving drijft het achterwiel dus aan, maar waar de elektrische fiets verschilt van de brommer, is dat jij en je trappers nog steeds de primaire aandrijving zijn. De elektrische fiets heeft geen gashendel; de motorische aandrijving werkt alleen als jij trapt. Ook heeft de fiets vaak verschillende standen. Hiermee kan je bepalen hoeveel aandrijving er wordt gebruikt. Als je bijvoorbeeld een steile heuvel op moet fietsen, zet je de fiets iets hoger; dan wordt er meer aandrijving gebruikt en kom je makkelijker rond met je trappers. Fun fact over het opladen; dat is een stuk minder ingewikkeld dan je misschien zou denken. Het opladen van een elektrische fiets gaat namelijk als volgt: je verwijdert alleen de batterij uit zijn huls en plugt deze simpelweg in het stopcontact met de daarvoor bedoelde oplader. Simpel, toch? 

Even stilstaan  

Wel is een elektrische fiets een overweging, of althans, dat zou het moeten zijn. Zowel qua budget als qua veiligheid. Een elektrische fiets is namelijk best een investering, en ook niet eenmalig; er moet een verzekering voor worden afgesloten én hij moet regelmatig gecontroleerd worden. Regelmatiger dan regulier fietsen; vanwege de motorische onderdelen, natuurlijk. Ook is het een risicovoller vervoersmiddel dan een reguliere fiets, simpelweg vanwege de hoge snelheden die het maken kan. 

 

Maar als je slecht ter been bent, wat ouder aan het worden bent en/of gewoon vaak heel ver moet fietsen, kan het écht een uitkomst zijn. Dus, ga vandaag nog naar Riese Muller en veel plezier met je nieuwe fiets!