Veelvoorkomende overgangsklachten verminderen

Veelvoorkomende overgangsklachten verminderen 

Tijdens de overgang kun je als vrouw uiteenlopende klachten ervaren. Deze klachten ontstaan doordat de hormoonhuishouding aan het veranderen is. Een veelvoorkomende overgangsklacht is de onregelmatige menstruatie. Zo kan de menstruatie heviger worden en langer duren. Ook kan de periode tussen twee menstruaties langer of korter duren en kan je meer pijn en ongemak tijdens de menstruatie ervaren. Wat later in de overgang kun je opvliegers krijgen. Opvliegers zijn warmte-aanvallen die kort duren maar erg heftig kunnen zijn. Zo kun je zowel overdag als ’s nachts zweetaanvallen krijgen en kun je het zo heet krijgen dat je gezicht, nek en borst rood worden. Al deze klachten brengen weer andere klachten met zich mee, zoals vermoeidheid, slaapproblemen (door opvliegers), lusteloosheid en bloedarmoede. Je kunt zelf het een en ander doen om deze overgangsklachten verminderen en de periode van de overgang een stukje minder vervelend te maken.

Slank door de overgang review
Slank door de overgang bestellen

 

Overgangsklachten verminderen: wat kun je doen? 

Een gezonde levensstijl draagt bij aan een goede lichamelijke en geestelijke conditie. Dit helpt bij de vervelende menstruatieklachten die je tijdens de overgang kan ervaren. Als de menstruatieklachten heftiger worden, heb je meer bloedverlies. Dit kan leiden tot een ijzertekort. Daarom doe je er goed aan om voldoende producten te eten die ijzer bevatten. Hierbij kun je denken aan volkorenproducten, bladgroenten zoals spinazie en gedroogd fruit. Een menstruatie, en zeker een heftige menstruatie, kost je lichaam veel energie. Zorg daarom voor voldoende nachtrust. Ga op tijd naar bed en probeer eens om je telefoon niet naar je slaapkamer mee te nemen. Een goed geventileerde, rustige slaapkamer kan tevens helpen bij een prettige nachtrust. Op deze manier vergroot je de kans dat je ’s ochtends uitgerust je bed uitstapt. 

 

Een goede nachtrust 

Wat betreft een goede nachtrust, opvliegers kunnen de nachtrust flink verstoren. Als je het warm krijgt en zweet, wil je liever geen pyjama dragen die plakt. Om overgangsklachten verminderen in de nacht kun je het een en ander doen. Kies daarom voor natuurlijke stoffen, zoals katoen, zijde of wol. Deze materialen nemen het vocht op en laten het vocht verdampen. Hetzelfde geldt voor je beddengoed. Kies bij voorkeur voor katoenen lakens en wollen dekens, in plaats van een synthetisch dekbed. Een synthetisch dekbed zal zeer onprettig aanvoelen bij nachtzweten. Probeer warme dranken zoals koffie en thee met name te vermijden wanneer je gaat slapen. Deze dranken kunnen namelijk opvliegers uitlokken. Ook pittig en/of gekruid eten werken opvliegers regelmatig in de hand. Volg je deze adviezen op, dan vergroot je de kans op een goede nachtrust.  

 

Beweeg voldoende 

Deze zojuist besproken veelvoorkomende overgangsklachten kunnen zorgen voor onrust, lusteloosheid en ongemakken. Dit kan weer leiden tot stress en onzekerheid. Voldoende lichaamsbeweging kan je helpen om deze overgangsklachten verminderen. Kies er daarom voor om minstens een halfuur per dag actief te bewegen. Hierbij kun je denken aan een wandeling door het park, een fietstocht of een rondje joggen. Wil je eens iets anders, kies er dan bijvoorbeeld voor om wat baantjes te trekken in het zwembad of om lekker te dansen. Overgangsklachten zullen altijd blijven, maar overgangsklachten verminderen is gelukkig zeker mogelijk.   

 

Laat een bericht achter!