Onregelmatige menstruatie tijdens de overgang? Tips!

Overgang en menstruatie:

Tijdens de overgang passeren allerhande klachten de revue. Een aantal veelvoorkomende klachten zijn opvliegers, stemmingswisselingen en vermoeidheid. Maar ook overgang en menstruatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij de overgang verandert de hormoonhuishouding. Het lichaam van de vrouw bereidt zich voor op het einde van de vruchtbare periode. Als je onvruchtbaar wordt, betekent dit dat het niet langer nodig is om te menstrueren. Als gevolg gaan je eierstokken minder vrouwelijke geslachtshormonen als oestrogeen en progesteron aanmaken. Vrijwel alle vrouwen die in de overgang komen, krijgen daarom te maken krijgen met een veranderend menstruatiepatroon. In de premenopauze kan je menstruatie nog redelijk regelmatig zijn. Maar hoe dichter je bij de daadwerkelijke menopauze komt, hoe duidelijker de veranderingen in je menstruatiepatroon worden. Als het moment van de menopauze aanbreekt, krijg je je laatste menstruatie. Er kunnen verschillende veranderingen optreden in de menstruatie.

Ook interessant: Handige tips voor in de overgang

Veranderingen lichaam:

Niet iedere vrouw ervaart dezelfde veranderingen in het menstruatiepatroon, maar de veranderingen die je kunt ervaren zijn de volgende. Eerst daalt de productie van het hormoon progesteron. Hierdoor wordt de menstruatie onregelmatiger. Menstruaties kunnen elkaar sneller opvolgen en kunnen tijdelijk lichter worden. Als reactie op de steeds lager wordende progesteron productie, bouwt je lichaam meer baarmoederslijmvlies op. Hierdoor wordt het slijmvlies dikker, wat gepaard gaat met meer bloedverlies. Dit menstruatiebloed kan tevens meer stolsels bevatten dan je gewend bent en de menstruatie kan een paar dagen langer duren. Het kan zijn dat je zo veel bloedverlies hebt, dat je niet in staat bent om dagelijkse bezigheden uit te voeren. Maak je zorgen over het bloedverlies of verstoort de overgang het dagelijks leven, maak dan een afspraak met de huisarts. Zodra de menopauze nadert, kom je terecht in de peri-menopauze. In deze periode worden menstruaties steeds langer, maar op den duur blijven de menstruaties volledig uit. Als je een jaar lang niet ongesteld bent geweest, pas dan kun je met zekerheid zeggen dat de menopauze heeft plaatsgevonden. Je bent nu door de overgang. De post menopauze is nu aangebroken.

Overwin je overgang review

Overwin je overgang website

Wat kun je zelf doen?

Bij overgang en menstruatie veranderingen verbruikt je lichaam veel energie aan dit proces. Daarom is het van belang om goed voor je lichaam te zorgen. Dit kun je doen door gevarieerd, voldoende en voedzaam te eten. Ook is het van groot belang om voldoende nachtrust te hebben. Word je ’s nachts vaak wakker door opvliegers en slaap je onrustig? Dan kun je hier gelukkig het een en ander door doen. Kies bijvoorbeeld voor katoenen beddengoed en slaap niet in een te warme ruimte. Ook is het aan te raden om voldoende te bewegen en te sporten. Een actieve levensstijl kan met name de mentale verschijnselen van overgang en menstruatie beperken. Hierbij kun je denken aan vermoeidheid, stress en een prikkelbaar gevoel. Vergeet niet dat de overgang en menstruatie een natuurlijk en biologisch proces is. Klachten, zoals een veranderend menstruatiepatroon, kun je niet voorkomen. Het is dan ook de kunst om jezelf bij dit proces neer te leggen en er het beste van te maken. Het opvolgen van bovenstaande adviezen kunnen je door deze periode heen helpen.

Afvallen tijdens de overgang?

Slank door de overgang review

Overwin je overgang website

Doe De test ben je in de overgang of toch niet?

Overwin je overgang website

Laat een bericht achter!