Menstruatie overgang

Menstruatie overgang 

De overgang bestaat uit verschillende periodes. De eerste en langste periode is de pre-menopauze. Tijdens deze fase gaan hormoonschommelingen optreden en maak je een aanloop naar de menopauze. In de pre-menopauze gaan je eierstokken minderen met de aanmaak van verschillende vrouwelijke hormonen. Hierbij kun je denken aan de hormonen progesteron en oestrogeen. Hierdoor treden er veranderingen in je menstruatie op en verandert je menstruatiepatroon. Je lichaam maakt deze verandering door, omdat het einde van de vruchtbare periode nadert. Het einde van de vruchtbare periode wordt ook wel de menopauze genoemd.  

 

Een confronterende periode 

De menstruatie overgang wordt door veel vrouwen als erg confronterend ervaren. Het verliezen van je vruchtbaarheid is ook niet niks. Misschien heb je nog een kinderwens of voel je je veel te jong om de overgang in te gaan. Het gevoel dat je nog niet klaar bent voor deze nieuwe fase, kan voor veel weerstand zorgen bij de vrouw. Dit is voorkomen normaal. Echter, de menstruatie overgang is een natuurlijk, biologisch proces dat je niet tegen kunt houden. Vroeg of laat zal het je helpen om dit te accepteren. Daarbij is het van belang om goed op de hoogte te zijn van de menstruatie overgang veranderingen, zodat je jezelf hier goed op kunt voorbereiden.  


Overwin je overgang review
overwin je overgang bestellen

Menstruatie overgang veranderingen 

De overgang begint met meteen de langste periode: de pre-menopauze. In deze 6 tot 7 jaar durende periode, bereidt je lichaam zich voor op de menopauze. Gedurende de hele pre-menopauze heb je nog menstruaties. Pas zodra de menopauze aanbreekt, heb je de laatste menstruatie erop zitten. De pre-menopauze is een fase waarin je vele menstruatie overgang veranderingen gaat ervaren. Hormonen beginnen te schommelen: je eierstokken gaan minder vrouwelijke hormonen aanmaken. Het kan zijn dat je in het begin van de pre-menopauze nog een redelijk stabiel menstruatiepatroon hebt. Wel kunnen de menstruaties een tijdje korter gaan duren dan normaal. Na verloop van tijd kunnen de menstruaties juist erger worden. Zo kan de menstruatie langer aanhouden dan je gewend bent en kun je last krijgen van meer bloedverlies. De tussenpozen tussen menstruaties kunnen daarnaast langer of korter worden. Deze veranderingen in de menstruatie overgang zorgen ervoor dat je erg vermoeid bent en minder energie hebt gedurende de dag.  

 

Wat kun je zelf doen? 

Menstruatie overgang klachten kunnen je erg vermoeid maken. Je hebt geen energie om actief bezig te zijn en je voelt je lusteloos. Toch is het erg belangrijk om voldoende te bewegen. Een simpele activiteit als een wandeling van een half uur kan al helpen om je wat beter te laten voelen tijdens de menstruatie overgang. Je zou het misschien niet verwachten, maar lichaamsbeweging kan je juist meer energie geven. Daarnaast kan het veel helpen om je voeding op de overgang aan te passen. Je lichaam heeft veel voedingsstoffen nodig. Eet daarom gevarieerd en neem veel vitaminen en mineralen tot je. Met de overgang kan je lichaam namelijk wat extra ondersteuning goed gebruiken. Overgangsklachten gaan hiermee niet weg, maar op deze manier kom je wellicht wat prettiger door de menstruatie overgang heen.  

 

Laat een bericht achter!