Gewichtstoename overgang

Gewichtstoename overgang 

Vrouwen in de overgang merken vaak dat ze er wat kilootjes bij krijgen. Dit gebeurt zonder dat zij meer of ongezonder gaan eten en zonder dat zij aan minder lichaamsbeweging doen. De oorzaak ligt dus vaak in de veranderende hormoonhuishouding. Tijdens de overgang vinden er verschillende hormonale veranderingen plaats. Met deze veranderingen bereidt je lichaam zich voor op de menopauze. Zo maakt je lichaam in de overgang minder progesteron en oestrogeen aan. Progesteron zorgt voor regelmaat in onder andere de menstruatie. Ook de snelheid van de spijsvertering is afhankelijk van de hoeveelheid vrouwelijke hormonen in je lichaam. Minder aanmaak van progesteron en oestrogeen, betekent dus een langzamere stofwisseling. Je stofwisseling gaat trager werken, waardoor je minder calorieën verbrandt. Het vet vindt zijn weg naar je buik en je komt in gewicht aan. Gewichtstoename is vrijwel onlosmakelijk verbonden met de overgang. Dat deze gewichtstoename overgang te wijten is aan de hormoonschommelingen, betekent niet dat je er zelf niets aan kunt doen om je gewicht op pijl te houden. 

 Slank door de overgang review Slank door de overgang testen

Houd je gewicht op pijl 

Er zijn verschillende manieren om gewichtstoename overgang enigszins te voorkomen. Veel vrouwen willen hun gewicht op pijl houden, omdat zij met die extra kilo’s niet lekker in hun vel zitten. Een andere belangrijke reken om op je gewicht te letten, is dat overgewicht tot verschillende gezondheidsrisico’s kan leiden. Een goede manier om je gewicht op pijl te houden is door te minderen met het consumeren van geraffineerde suiker en wit meel. Deze voedingsmiddelen bevatten weinig voedingsstoffen. Sterker nog, geraffineerde suiker en wit meel zorgen voor grote pieken in je bloedsuikerspiegel. Deze pieken zorgen ervoor dat je lichaam meer vet gaat opslaan en dat je je zeer vermoeid voelt. Vervang dat stuk taart met geraffineerde suikers daardoor liever door een stuk fruit en kies in plaats van wit brood voor volkoren brood. Deze producten bevatten veel meer voedingsstoffen. En dat kan je lichaam tijdens de overgang goed gebruiken. Gewichtstoename overgang beperk je dus kortgezegd door je lichaam te voeden, niet door je lichaam te vullen.  

 

Val niet te veel af tijdens de overgang 

Misschien heb je veel gewichtstoename overgang en wil je zo snel mogelijk van die extra kilo’s af. Natuurlijk is het voor een gezond lichaam van belang om een goed gewicht te hebben, maar pas tijdens de overgang op met het volgen van een streng dieet. Een streng dieet is vaak een ongezond dieet. Teven is het moeilijk om een streng dieet langdurig vol te houden. Wees je liever bewust van wat je eet. Je kunt hierbij op zoek gaan naar een goede balans in je eetpatroon. Eet zo veel mogelijk gezond, onbewerkt eten, maar let wel op dat je genoeg voedingsstoffen, vitaminen en minerealen binnenkrijgt. Tijdens de overgang is het af te raden om minder dan 1500 calorieën per dag tot je te nemen. Op deze manier val je op een bewuste manier af en kun je deze lifestyle ook na de overgang vol blijven houden. Gewichtstoename overgang kan ook beperkt worden door voldoende te bewegen. Voldoende beweging brengt je stofwisseling op gang, waardoor je net die extra calorieën verbrandt. Gewichtstoename overgang zal hiermee worden beperkt. 

Laat een bericht achter!